Na nog maar "drie grote dingen" tijd voor een denkmoment: gezien de datum van mijn laatste publicatie heb ik hiervoor 20 dagen de tijd gehad, maar schijn bedriegt! Vandaag eindelijk de tijd gevonden om mijn visie te geven op web 2.0:
Ik was bekend met weblogs, maar ik heb nooit de behoefte gehad er zelf één te beginnen. Blogs die ik interessant vond, had ik onder favorieten geplaatst. Nu zou ik die via een RSS-feed kunnen volgen, want ook dat begrip is mij inmiddels bekend en heb dat ook al in mijn blog toegepast: Boekennieuws, Boekenijs en Recensies. En ook met toepassingen van Flickr en fotobewerkingen wordt het best een leuke "biblioblog", hoewel zeker niet op het niveau van sommige collega-bloggers. En daar heb ik wel een punt!: om web 2.0 in te zetten om bijv. de dienstverlening te verbeteren, moet de kwaliteit en betrouwbaarheid gegarandeerd zijn! Niet alle weblogs geven die garantie. RSS-feeds daarentegen kunnen wel meer ingezet worden: een feed plaatsen bij aanwinsten, activiteiten en nieuws zal zeker in een behoefte voorzien. En ook met Flickr zijn er mogelijkheden om kwalitatieve en betrouwbare foto's en informatie te delen.
Kortom, na nog maar "drie grote dingen" in meer of mindere mate ontdekt te hebben, ga ik met enthousiasme verder op mijn ontdekkingsreis door web 2.0.
dinsdag 21 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Hoi Geke,
ik onderschrijf je evaluatie helemaal. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijke voorwaarden om ergens een succes van te maken. Vandaag las ik dat het Nationaal Archief foto's op Flickr gaat plaatsen. Toch leuk dat je - dankzij 23dingen - de context van dit bericht begrijpt. Ik kijk uit naar je volgende ondekkingen!
Op "ontdek de bieb" kunnen onze klanten recensies schrijven,
een weblog beginnen en een profiel
aanmaken en foto's plaatsen.
Mensen die gebruik maken van die mogelijkheden zijn zelf verantwoordelijk voor die publicaties.
Bovenstaande mogelijkheden hebben zijdelings wel te maken met een verbetering van de dienstverlening;
in ieder geval krijgen we een andere relatie met onze klanten.Ook is het gewoon leuk voor de klant dat ze kunnen reageren op onze activiteiten.
Ik ben het helemaal met je eens dat de bibliotheken de kwaliteit en betrouwbaarheid van hetgeen ze aanbieden voortdurend moeten bewaken anders is van verbeteren geen sprake.
Een reactie posten